28 March 2012

kebahagiaan apa?

oh. selamat pagi semua.

terdetik hari ini untuk memasukkan perkataan hackshitam di ruangan sign in setelah berabad-abad tidak menurunkan sebarang jejak di dalam blog serba jahat ini. tiada apa-apa yang ingin dikongsi, sungguh perasaan itu sudah lama hilang.

hidup dengan rutin dan dilimpahi kerja buat aku rasa hidup ini lebih bermakna. mungkin hidup sebelum ini agak kosong tanpa sebarang rutin yang menyibukkan anggota-anggota badan aku ini. oh, merepek sahaja.

kadang-kadang aku suka mencabar kuasa akal aku untuk berfikir. berfikir sedalam-dalamnya tentang apa jua perkara berkaitan dengan kehidupan. kehidupan. kehidupan dan kehidupan. apa yang kita faham tentang kehidupan. hidup pula tak semestinya hidup di atas dunia sahaja. hidup di alam lain pun digelar kehidupan. apakah makna kehidupan buat manusia yakni kita semua?

pertamanya, apakah tujuan kita manusia untuk hidup. tentunya sebagai orang Islam kita dilahirkan untuk menjadi khalifah di bumi Tuhan ini. untuk memakmurkan bumi Tuhan ini selain menjadi hamba yang taat pada Sang Pencipta. jadi, jika ukuran ini tidak difikirkan. tujuan apa manusia hidup sebenarnya?

untuk mecapai kebahagiaan? kebahagiaan pula bagaimana diukur tahap rasa bahagia itu. adakah dengan mewahnya hidup bila masa apa yang kita mahu semua kita mampu dapat. kalau itulah yang menjadi pengukurnya, mengapa pula masih ramai orang kaya tidak tenang hidup mereka.

kebahagiaan boleh disamakan dengan kepuasan ataupun kenikmatan. contoh mudah bila rasa haus datang, air kosong sejuk mampu memberikan kepuasan yang teramat. itu pun sudah cukup bahagia. namun, harus kita ingat. rasa nikmat, rasa puas itu hadir hanya sekejap. 5 minit, 10 minit. hilanglah rasa itu. jadi, itukah bahagia yang kita cari.

bagi aku lah, kebahagiaan ada kait rapat dengan pegangan. rendah diri dan bersyukur pun boleh jadi satu rasa kebahagiaan yang amat bila disalurkan dengan  betul. pegangan pula berkait rapat dengan agama. tanpa agama, tanpa pegangan, ibarat memandu tanpa destinasi. tiada arah tuju. sedangkan kebahagiaan itu hadir bila kita mencapai apa yang kita mahu. bagaimana mencapai apa yang kita mahu sedangkan tiada arah tuju atau tujuan?

sebab itu ada satu perkara yang akal manusia tidak mampu mentafsirkan rasa itu. rasa bahagia itulah yang aku maksudkan. sebab itu kita kena ada kepercayaan, pegangan. sebab apa, sebab hidup atas dunia ini sementara. kembali kepada Tuhan Sang Pencipta. Islam agama sempurna. cara untuk bahagia, semuanya ada dalam kitab agama kita.

aku suka memetik kata Ustaz Don Daniyal,
"everyone of us we keep on saying, buatlah apa pun tapi semayang jangan tinggal. everyone of us, we say that. BUT what type of person we end up? nothing.... nothing....."


carilah rasa bahagia yang hakiki. itu paling baik. 

7 comments:

Anonymous said...

I think that what you wrote was very logical.

However, think on this, suppose you were to create a
killer post title? I am not saying your
information isn't good., however suppose you added a title that
makes people desire more? I mean "kebahagiaan apa?" is a little vanilla.
You could look at Yahoo's home page and note how they create news headlines to grab
viewers to open the links. You might try adding a video or a picture or two to grab readers interested about
what you've got to say. Just my opinion, it would bring your website a little bit more interesting.



my webpage :: Best SAD Light - -

Anonymous said...

The subscribers are $29.99 for data that is infinite or $14.99 for 250 MB of data/ month.
All you have to would be to follow the directions carefully.
Do that and money will be made by you along with your apps that
are iPhone.

Look into my homepage cydia download for iphone 4

sakit gigi said...

Nice article.. keep posting...

obat sakit gigi

Anonymous said...

Nice artikel.. thanks

Informasi seputar trading forex online

Anonymous said...

It's actually a nice and useful piece of information. I'm happy that you just shared this useful info with us.
here is my website...good acne cure

Anonymous said...

Wow Great post, please visit back

Best music maker software
Cara meningkatkan percaya diri
Easy Tutorials
Nasi goreng

yanmaneee said...

outlet golden goose
hermes belt
golden goose
nike air vapormax
curry 6
zx flux
golden goose sneakers
longchamp
air jordan
hermes belts