10 November 2011

Kundasang people

salam dan selamat tengah hari.

i dont know how to start to write in this shit blog since my mood and mind nowadays in the fucking shit condition. lets leave all the shit, turn over and start a new life. pray for me for the strength.

pengalaman gua berada di Kundasang, Sabah. di mana gua ialah seorang yang suka memerhati dan mentafsir apa yang berlaku perkara yang berlaku di sekeliling gua. berada di sana selama 4 hari 3 malam memang sangat awesome. suasana sejuk dan cuaca yang redup memang cukup menenangkan hati.

pemandangan kiri kanan semuanya menghijau dengan bukit-bukit. latar belakang gunung kinabalu memang cukup cantik. sabahan people around kundasang pun cukup manis. cute enough with their accent of speaking.

apa yang gua cukup kagum ialah their lifestlye. looks really enjoying and and thankful for what they have. mostly people here walk on their feet to move around. with their sweater or windbracker. lagi gua kagum, bila si ayah akan mengendong anak-anak kecil mereka. kadang-kadang bila mungkin mereka akan pergi ke tempat yang jauh, diorang akan menaiki 4WD something like Hillux on the back of the car.

sayur-sayur for their meal di tanam sendiri behind their houses and its really look fresh. lebihan untuk mereka dibawa ke pasar untuk dijual kepada pelancong. gua sangat kagum with their lifestlye. simple and meaningful. together living with wife and childrens. away from hectic.

mereka tidak memikirkan bagaimana ingin menjadi kaya, hanya cukup apa yang mereka ada, sharing what they have with their family. tidak ada masalah yang harus difikir. cuma going through their simple lifestlye. heaven is it?

kadang-kadang terdetik dalam hati gua. inginkan kehidupan sebegitu. serius. a simple life away from problems is really heaven.

apa guna harta banyak tapi tidur tak lena?
apa guna ramai kawan tapi seorang pun tak boleh tolong kau jika kau dalam masalah?
apa guna keluarga yang hanya sibuk mementingkan diri?



simple life is much better.

No comments: